Joukkoliikenne

26.05.2021

Kaupunginhallituksen kokouksessa 24.05 hyväksyttiin valtuustoaloite kehälinjan valmistelemiseksi. Olen iloinen. Toteutuessaan tämä tarkoittaa yhä parempaa saavutettavuutta erilaisille palveluille ja entistä enemmän syitä jättää rakas auto kotipihaan - toivottavasti myös muuallakin kuin kaupungissa.


Muutamaa kuukautta ennen kuin täytin 18, oli itsestäänselvyys että nyt täytyy ilmoittautua autokouluun. Se oli itsestäänselvyys myös kaikille muille Lammilaisille kavereilleni. Se oli itsestäänselvyys yllättävän monelle kantakaupungissakin asuvalle kaverille, mutta ei sen sijaan Lahtelaisille ystäville saati muualla suurissa kaupungeissa asuville. Helsingissä minulla ei taida olla paria kaveria lukuunottamatta yhtäkään tuttavaa, jolla edes olisi ajokortti ja miksi olisikaan?


Mutta se stadista. Ei pienellä pitäjällä pärjää ilman autoa, jos haluaa siellä jollain muotoa elää, harrastaa, perustaa perhettä saati käydä töissä. Masentava ajatus vaikka on täysin totta, nyt ja aina. Mutta voidaan me silti tehdä edes vähän asioita ongelman eteen. Helpottaa arkea ja tarjota mahdollisuuksia.

Mielestäni lapsille ja nuorille on taattava kaikille harrastus, jotain tekemistä sekä mahdollisuus ihan täysin normaaliin ja onnelliseen lapsuuteen/nuoruuteen juuri niillä tavoilla, jotka hänet tekee onnelliseksi. Ei siinä vaiheessa pitäisi olla kotipaikalla väliä, sillä yhtä samaa kaupunkiahan tässä ollaan.

Olisin ollut itse ikionnellinen jos olisin päässyt Lammilta jo kersana vasta aikuisiällä aloittamieni harrastusten pariin, sillä sirkusta, teatteria ja tanssia oli liki mahdoton harrastaa Lammilla.

Runkomainen bussiliikenne kehälinjan lisäksi olisi oiva ja kätevin ratkaisu tuoda harrastus ja kulkemismahdollisuudet myös pitäjiin. Se helpottaisi yhä useamman ihmisen arkea, takaa parempia työskentely- ja harrastusmahdollisuuksia sekä tuo myös pitäjiä lähemmäs kaupunkia. Se kun osattaisiin tuotteistaa ja markkinoida oikein - löytyisi käyttäjiäkin.


Niin ja se kuuluisin kysymys, "kukas tän sitten maksaa?" 

Julkinen joukkoliikenne ei ikinä tuota voittoa eikä ole kannattavaa. HSL saa liikevaihdostaan puolet kunnilta ja puolet lipputuloista ja alijäämällä ollaan. Ollaanko liikenteestä pääkaupunkiseudulla sitten valmiita leikkaamaan? Ei! Päinvastoin. 

Kyse on peruspalvelusta ja hyvän sekä arkisen kaupungin vetonaulasta joka lisää muuttohalukkuutta sekä asumistyytyväisyyttä. Panostamalla joukkoliikenteeseen, saadaan tosin kyllä niihin busseihinkin matkustajia niin kantakaupungissa kuin pitäjienkin vuoroilla. Lipputulojen virta kasvaa ja se kannustaa kehittämään liikennettä taas ennestään - mutta jonkun sekin oravanpyörä on polkaistava käyntiin ja nykytilanteessa sitä ei kaupunkilaiset tee - vastuu jää siis kaupungille.