Villen arjessa - ajatus asiakaslähtöisyydestä?

31.05.2021

Hämeenlinnan ainoa suuri taksinvälityskeskus päätti ottaa käyttöön hinnoissaan tilaustapalisän, ja se astuu voimaan kesäkuun alussa. Suomennettuna mittariin pyörähtää pari euroa ylimääräistä riippuen siitä, miten olet tuon taksin tilannut. En ymmärrä. En kannata. 


Olen asiakkaille kautta aikojen toitottanut että kuinka käteviä meidän mobiilisovellukset ovat. Kartalta näkee reaaliajassa saapuvan auton ja edistyneimmät sovellukset kertovat jopa auton merkin, värin sekä kuljettajan nimen. Mikä parhainta, tilaaminen on ollut aina ilmaista ja huoli taksimatkan hintaisesta puhelusta on ollut turhaa. Paitsi kohta, kun kuljettajalla onkin lupa heitellä erilaisia lisämaksuja mittariin. Järkevämpi tapa olisi ollut tarjota kiinteät hinnat kaikissa mobiilikanavissa tai sitten vain kylmänviileästi nostaa mittarihintoja - ei tuoda uutta kategoriaa lisämaksuihin, jotka näkyvät vain symboleina hinnastossa.

Toki tämä on reilu idea taksiyrittäjille, jotka maksavat jokaisesta saapuneesta tilauksesta lisämaksun taksikeskukselle, joka tilittää sen myöhemmin oikeasti kyydin vastaanottaneelle ja välittäneelle taholle. Puhelintilaukset kun kuuluvat kuukausittaiseen välitysmaksuun, joka on kiinteä. Mutta mielestäni tällaiset asiat ja murheet sekä taloudelliset vastuut eivät kuulu asiakkaalle eikä asiakkaan pitäisi niistä erikseen joutua maksamaan ja miettimään, että millä tavalla sen taksin nyt helpoiten oikein saisi.

 Asiakkaan kuuluisi ja täytyisi saada taksimatka, joka auttaa häntä arjessa ja tarjoaa mutkattoman sekä mahdollisimman helpoksi rakennetun palvelun joka ei missään vaiheessa herättäisi mitään kysymyksiä tai huolia homman oikeellisuudesta. Ei brändiä kehitetä sillä ajatuksella, että alihankkijat pidetään tyytyväisinä ja asiakkaat pimennossa, vaan molempia on pidettävä jalustalla ja mietittävä molempien oloja entistä paremmaksi. 

Kätevämmän ja paremman vaihtoehdon saapuessa markkinoille voi yht'äkkiä käydä köpelösti, jos asiakkaan käymää palvelutilannetta ei osata miettiä mukavaksi ja asiakkaan näköiseksi.


Eikä palvelun monimutkaistaminen tai hinnoittelukaavion vaikeuttaminen millään muotoa herätä luottamusta taksialaa kohtaan, joka jo nyt rypee pahoissa maine- ja luottamusongelmissa. 


Mielestäni tulevaisuuden taksi pärjää - kun se on toiminnaltaan ja hinnaltaan mahdollisimman läpinäkyvää. Sekavat ja ihan ihmeelliset hinnastot ikkunoissa täynnä lisähintasymboleita eivät kuulu sellaiseen taksibrändiin, jota itse haluaisin käyttää, eikä ilmeisesti monen muunkaan, sillä Uber ja Yango ovat jatkuvassa nosteessa isoissa kaupungeissa. Olisiko tilanteessa voitu toimia toisin? 


Uskon vahvasti että kyllä. Asiakaslähtöisemmin.